Кредитный рейтинг городу Запорожье подтвержден на уровне uaАА- Кредитные рейтинги ООО «ЭСКА КАПИТАЛ» подтверждены на уровне uaАА- Кредитные рейтинги ООО «ГК ЯРОВИТ» подтверждены на уровне uaВВВ Кредитный рейтинг АО «ИНГ Банк Украина» подтвержден на уровне uaААА Кредитный рейтинг АО «Универсал Банк» подтвержден на уровне uaAAА Кредитные рейтинги выпусков облигаций ООО «Будспецсервис» подтверждены на уровне uaBBB+ Кредитный рейтинг АО «СГ «ТАС» (частное) подтвержден на уровне uaAА Кредитный рейтинг Акционерного банка «Пивденный» подтвержден на уровне uaAA Рейтинги надежности банковских депозитов обновлены

Главная »  Аналитика »  Аналитика

Аналитика

28.02.2006

ФІНАНСОВИЙ РИНОК УКРАЇНИ: Рейтингування на фінансовому ринку України: реалії життя та проблеми становлення

Прийняття Верховною Ра­дою Закону України 3201-IV "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", що набрав чинності у січні цього року, знов привернуло увагу учасників фінансового ринку до проблеми рейтингування у цілому і до запровадження обов'язкового рей­тингування фінансових інстру­ментів, зокрема. Нагадаємо, що цим документом вносяться зміни до низки спеціальних Законів, що регламентують діяльність фінан­сових установ у частині напрям­ків розміщення коштів страхових резервів, пенсійних активів та активів інститутів спільного ін­вестування. Так, Закон встанов­лює, що кошти страхових резервів страхових компаній можуть бути розміщені лише в банківських установах чи цінних паперах, які мають кредитний рейтинг ін­вестиційного рівня за національ­ною шкалою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Певні обмеження встановлені також для інвестування коштів пенсійних активів та активів ІСІ. Так, віднині заборонено за рахунок коштів пенсійних фондів придбавати цінні папери з рейтингом спекулятивного рівня чи цінні папери, рейтинг у яких відсутній, а також тримати кошти в банках, кредитний рейтинг яких відповідає спекулятивному рівню чи взагалі невизначений рейтинговим агентством за націона­льною шкалою. В обговорення питання про рейтингування вступили як представники усіх сегментів ринку, так і незалежні аналітики та вчені. Оцінки, які вони дають новим правовим нормам, досить суперечливі. Однак мало хто з фахівців ставить під сумнів необхідність існування рейтингів та діяльності з надання рейтингових послуг на фінансо­вому ринку. І це не дивно.

За оцінками зарубіжних екс­пертів, сьогодні близько 80% сві­тових потоків позикового капіта­лу контролюється рейтингами. За допомогою рейтингів емітенти ін­формують ринок про характерис­тики своїх боргових зобов'язань, а потенційні інвестори мають змогу оцінити їх привабливість.

Особливо важливу роль рейтинги відіграють в умовах становлення ринку фінансових послуг, де існує гострий дефіцит інформації щодо діяльності фі­нансових установ та їх продуктів і тому надзвичайно актуальним є питання довіри. Процес інвес­тування пов'язаний з постійною оцінкою "фінансової безпеки" емітентів, порівнянням існуючих фінансових інструментів не лише за рівнем доходності, а також і за ймовірністю втрат від інвестуван­ня, тобто з визначенням інвес­тиційного ризику. Саме кредит­ний рейтинг є тим індикатором, який допомагає інвесторам зо­рієнтуватися в розмаїтті фінан­сових інструментів, що обертаю­ться на ринку, порівняти їх за ступенем надійності та платоспроможності емітентів.

Як засіб стандартизованої оцінки кредитних ризиків, при­таманних позичальникам та їх борговим зобов'язанням, рейтин­ги досить широко використовую­ться регуляторними органами ба­гатьох країн світу. Державні регу­лятори традиційно використовують рейтингову інформацію для аналізу загального стану ринку, тенденцій його розвитку та оцінки фінансової стійкості суб'єктів господарювання.

Застосування рейтингів є до­цільним в умовах швидко зрос­таючого ринку корпоративних облігацій. Незважаючи на те, що фінансовий стан значної частини емітентів є досить складним, підприємства виходять на ринок запозичень та емітують цінні папери, які стають потенційними об'єктами для вкладення коштів, залучених фінансовими посередниками. Інвестиції в такі цінні папери можуть містити прихо­вану загрозу для власників акти­вів. Так, за даними ДКЦПФР у 2005 році в Україні було здійснено 101 випуск корпоративних об­лігацій на загальну суму 4,64 млрд. грн. і тільки 30 емісій загальним обсягом в 1,4 млрд. грн. (тобто лише третина) отримали рейтинг інвестиційного рівня. Серед них облігаційні випуски таких підприємницьких струк­тур, як ВАТ "Концерн "Галнафтогаз", банк "Хрещатик", "Іпотеч­на компанія "Аркад фонд", ВАБанк та деяких інших. Ці емі­тенти вже давно працюють на вітчизняному ринку боргових: зобо­в'язань і практичними діями під­тверджують свою репутацію на­дійних позичальників. Разом з тим, як ми бачимо, дві третини ви­пусків мають рейтинги спекуля­тивного рівня, а це попередження для інвесторів, які приймають рішення про вкладання коштів на власний розсуд.

Потреба у застосуванні рей­тингів у якості інструменту регулювання випливає також з вимог Базельського комітету банківсь­кого нагляду, який у червні 2004 року прийняв нові рекомендації щодо стандартів капіталу для здійснення кредитних операцій, так званий "Базель 2". Згідно з цими вимогами обсяг резервних відрахувань банку залежатиме від кредитного рейтингу пози­чальника. Тому банки мають бути зацікавлені не лише самі отримати кредитний рейтинг, а й повинні намагатися, щоб та­кий рейтинг мали їх позичальники та емітенти фінансових інструментів, що обліковуються в портфелях банку. Сьогодні більше 100 країн світу підтри­мали ці рекомендації і зараз відбувається активна робота щодо приведення діяльності банків у відповідність з нови­ми стандартами.

Зрозуміло, що рухаючись у напрямку світової економічної інтеграції, вітчизняна фінансова система повинна враховувати існуючу в світі ділову практику та займатися її впровадженням.

Питання у тому як це краще зробити. Значна кількість про­фесійних учасників фінансового ринку вважає, що запровад­ження обов'язкового рейтингування в Україні є передчасним. Для аргументації такої позиції зазвичай посилаються на від­сутність належної рейтингової культури та обтяжливість вит­рат, пов'язаних зі встановлен­ням рейтингів. Все це так. Але якщо об'єктивно оцінити реалії, то можна побачити, що де-факто обов'язкове рейтингування в Україні існує з грудня 2004 року. А з січня 2006 року з'явилася законодавча основа обов'язко­вого рейтингування у вигляді Закону 3201-1V. Звісно можна і треба вести дискусії щодо в­часності та доцільності запро­вадження такого рейтингування на теренах України. Однак на сьогодні законодавець виз­начився і вимагає, щоб рейтинги встановлювалися для усіх видів цінних паперів за винятком акцій, урядових облігацій, цін­них паперів Державної іпо­течної установи та сертифікатів недиверсифікованих інвести­ційних фондів. Крім того рейтингуватися повинні підприємства з державними част­ками власності, монополісти та такі, що мають стратегічне значення. Тобто об'єктів обо­в'язкового рейтингування порівняно з минулим роком стало значно більше. Виникає питання, хто має забезпечувати виконання законодавчих вимог або, іншими словами, надавати рейтингові послуги? За законом це повинні робити уповнова­жені рейтингові агентства. У ми­нулому році в Україні працюва­ла одна структура, що мала такий статус. Тобто цілий рік у віт­чизняній сфері обов'язковго рейтингування існував абсолют­ний монополізм з усіма відо­мими негативними наслідками. У цьому році ситуація може бути ще гіршою оскільки законода­вець визначив, що уповнова­женими рейтинговими агентст­вам можуть бути тільки струк­тури, які пройшли процедуру конкурсного відбору, що прово­дить ДКЦПФР, та встановлюють рейтинги за національною шка­лою, затвердженою Кабінетом Міністрів. Поки що такої рей­тингової шкали в Україні нема. Не відповідає новим законодав­чим вимогам і статус одноосібно існуючого з минулого року уповноваженого агентства. Ого­лошений на 26 січня конкурс з визначення нових рейтиигових агентств було перенесено до появи нової нормативної бази його проведення.

Професійні учасники фінан­сового ринку висловлюють по­боювання, що відповідна правова база з'явиться дуже не ско­ро, а монополізм у сфері обо­в'язкового рейтингування три­ватиме далі. Враховуючи обсяги завдань, визначених законодав­цем, можна стверджувати, що така ситуація стримуватиме становлення вітчизняної систе­ми рейтингування, негативно позначиться на динаміці розвит­ку фінансового ринку у цілому.

Зняти напругу, що склалася у сфері рейтингування фінан­сових інструментів, можна було б найскоріше провівши конкурс за старими, але поки що діючими правилами та надавши статус уповноважених ще кільком рейтинговим агентствам, які готові для такої діяльності і вже подали відповідні документи для участі у конкурсі. Паралельно можна було б розробляти та удоскона­лювати нормативно-правову базу. Саме такий порядок дій відповідав би потребам нормаль­ного функціонування інститу­тів та механізмів фінансово­го ринку.

Наскільки швидко та ефек­тивно буде формуватися систе­ма рейтингування та сприят­ливий інвестиційний клімат в Україні значною мірою залежить від регулятора, яким нове законодавство визнало Державну комісію з цінних паперів і фон­дового ринку.

Фінансовий ринок України.-2005.-№2.-с.32-33

В.Фещенко
директор Українського агентства фінансового розвитку

МОНИТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 лет

Архив

Поиск рейтинга

Form

расширенный поиск

развернуть

свернуть