Головна »  Аналітика »  Аналітика »  Аналіз фармацевтичного ринку України

Аналіз фармацевтичного ринку України

20.10.2010

Фармацевтичний ринок України включає: виробництво лікарських засобів і виробів медичного призначення, оптовий і роздрібний продаж продукції через аптечні мережі, спеціалізоване зберігання й дистрибуцію.

Український ринок лікарських засобів складається з госпітального й роздрібного сегментів. У госпітальному сегменті продаж лікарських препаратів здійснюється через лікувально-профілактичні установи України. Роздрібний сегмент представлений, насамперед, аптечними мережами. У загальному обсязі продажів лікарських препаратів найбільша питома вага, за підсумками І півріччя 2010 року, традиційно припадає на м. Київ (13%) та Східні регіони (близько 33%). За результатами аналізованого періоду у структурі продажів лікарських засобів (в натуральному вимірі), в розрізі цінових сегментів на низький та середній сегменти припадає близько 90-93% загального обсягу реалізації, що характерно для країн з низьким рівнем розвитку медицини, зокрема, системи діагностики, медичного страхування.

Також необхідно відзначити, що на обсяги продажів медичних препаратів впливає фактор сезонної зміни попиту з боку населення, а саме: збільшення продажів лікарських засобів спостерігається в лютому-квітні, а також в IV кварталі, що частково пов'язано із щорічним загостренням захворювань грипом, РВІ й іншими захворюваннями.

Протягом 2004-2008 рр. фармацевтичний ринок України в цілому характеризувався високими темпами росту (у середньому на 20-30%% щорічно), а також низьким рівнем споживання лікарських засобів на душу населення (витрати на медичні препарати займають 4-5 місце у витратах середньостатистичного українця. Споживання лікарських засобів на одного мешканця України за підсумками І півріччя 2010 року становить близько 200 грн.). Динаміку розвитку фармацевтичного ринку України наведено у Рисунку 1.

Рисунок1.Динаміка розвитку фармацевтичного ринку України за січень-липень 2008-2010 рр. (за цінами виробників), млрд. грн.

Джерело: «Support in Market Development», розрахунки агентства «Кредит-Рейтинг»

Обсяг фармацевтичного ринку України (за цінами виробників) за підсумками січня-липня 2010 року склав 11,1 млрд. грн., що на 17,5 в. п. перевищує аналогічний показник 2009 року. При цьому, на госпітальний сегмент ринку доводиться всього близько 7% від загального обсягу продажів в Україні (за підсумками січня-липня 2009 року – 11%). Необхідно відмітити що госпітальний сегмент виявився найбільш чутливим до скорочення попиту, що пов’язано з залежністю обсягів закупівель лікарсько-профілактичними закладами України від державного фінансування.

У загальному обсязі продажів фармацевтичної продукції в Україні, за підсумками І півріччя 2010 року, на лікарські засоби припадає близько 60%, на вироби медичного призначення – 32%, косметичну продукцію – близько 3% від загального обсягу продажів. Питома вага вітчизняних препаратів у натуральному вимірі, за результатами І півріччя 2010 року, становила близько 60%, при цьому темпи збільшення продажів вітчизняних препаратів становили у середньому 30%, іноземних – 15-20%. Проте, у грошовому вимірі на вітчизняну продукцію доводиться близько 25-30% загальних продажів, тоді як на імпортну відповідно – 70-75%.

Необхідно відзначити, що за підсумками січня-липня поточного року спостерігається поступове відновлення та збільшення обсягів імпорту фармацевтичної продукції в Україну, що частково пов’язано з відносною стабілізацією валютних курсів, зростанням реальної заробітної плати населення. Так, обсяг імпорту готових лікарських засобів за період з січня по липень 2010 року склав 8,3 млрд. грн. (+15% порівняно с аналогічним періодом 2009 року). Найбільшими країнами-імпортерами фармацевтичної продукції в Україну в аналізованому періоді були: Германія, Індія, Угорщина, Франція та інші країни.

Основними компаніями-імпортерами в Україну фармацевтичної продукції є ТОВ «БаДМ», ТОВ СП «Оптима-Фарм» Лтд, ТОВ «ВВС-Лтд», ЗАТ «Альба Україна», ТОВ «Санофі-Авентіс Україна» та інші підприємства. Основними іноземними виробниками, продукція яких представлена на українському ринку є: «Nycomed» (Австрія), «Berlin-Chemie/Menarini Group» (Німеччина), «KRKA» (Словенія), «Glaxosmithkline» (Великобританія) «Gedeon Richter» (Угорщина) і т.д.

Серед вітчизняних підприємств-виробників фармацевтичної продукції можна відзначити наступні підприємства: Корпорація «Фармак», «Борщагівський хіміко-фармацевтичний завод», Корпорація «Артеріум» («Київмедпрепарат», «Галичфарм»), Корпорація «Стірол», «Дарниця», «Здоров’я», «Лекхім», «Київський завод вітамінів» і т.д. 5 основних компаній виробляють близько 50-55%% продукції. У 2009-2010 роках на українському фармацевтичному ринку здійснюють реалізацію продукції близько 600 виробників, з них близько 140 – українські підприємства, тобто український ринок є досить концентрованим та має високий рівень конкуренції.

За підсумками січня-липня поточного року вітчизняними підприємствами було вироблено готової продукції на суму 3,5 млрд. грн. (+29% порівняно з аналогічним періодом 2009 року, Рисунок 2). Активізація попиту з боку населення на лікарські засоби українського виробництва і як наслідок збільшення обсягів виробництва було досягнуто частково за рахунок суттєвого збільшення рекламних та маркетингових витрат підприємств-виробників, пов’язаних з просуванням продукції на ринок.

Рисунок 2. Обсяги виробництва готових лікарських засобів в Україні за період з січня по липень 2008-2010 рр., млрд. грн.

Джерело: apteka.ua

Протягом останніх років українські підприємства-виробники фармацевтичної продукції нарощували обсяги експортних поставок, не став винятком ї 2010 рік. Так, за період з січня по липень поточного року експорт готових лікарських засобів вітчизняного виробництва склав близько 700 млн. грн. (+40% порівняно з січнем-липнем 2009 року), в натуральному вимірі експорт становив близько 7 тис. т (+8% порівняно з аналогічним періодом 2009 року).

Географія експортних поставок здебільшого представлена такими країнами як: Узбекистан, Казахстан, Росія, Білорусь та інші країни. Концентрація експорту фармацевтичної продукції українського виробництва, переважно до країн СНД пояснюється наявністю жорсткої системи контролю якості продукції на європейських ринках, а також необхідністю наявності у виробників GMP сертифікатів. Найбільшими українськими виробниками-експортерами є ВАТ «Фармак», Корпорація «Артеріум» та інші підприємства.

Згідно досліджень агентства «Кредит-Рейтинг», українські підприємства-виробники використовують у виробництві в основному імпортну сировину, що прив'язує як структуру собівартості, так і рівень відпускних цін до коливань курсу національної валюти відносно долара та євро. При цьому сировина та матеріали українського виробництва представлені здебільшого допоміжними матеріалами (упаковка тощо).

З основних тенденцій розвитку фармацевтичного ринку України необхідно також відмітити збільшення українськими підприємствами обсягів виробництва в цілому, а також частки в структурі виробництва препаратів, які відносяться до групи високорентабельної продукції (у т.ч. препарати-дженерики). Крім того, у рамках поетапної модернізації основних фондів, вітчизняні компанії здійснюють сертифікацію виробничих потужностей у відповідності зі стандартами Виробничої практики GMP EC (міжнародні стандарти й правила, які регламентують організацію виробництва й контроль якості фармацевтичної продукції на всіх стадіях технологічного процесу). На думку рейтингового агентства «Кредит-Рейтинг», з однієї сторони наявність GMP сертифікатів підвищує конкурентоспроможність продукції та фактично є допуском українських фармацевтичних компаній на ринки розвинених країн, з іншої сторони, модернізація виробництва за вимогами даних директив може привести до збільшення собівартості і як наслідок росту цін на продукцію, що експортується.

Прогноз розвитку ринку

За дослідженнями агентства «Кредит-Рейтинг» в 2010-2011 рр. на фармацевтичному ринку України будуть спостерігатися наступні тенденції:

  1. збереження та поступове зростання обсягів виручки від реалізації продукції, виробленої вітчизняними підприємствами, тому що лікарські засоби входять у групу товарів з низьким ступенем еластичності попиту, тобто, попит на дану продукцію залишається стійким навіть при зниженні купівельної спроможності населення в умовах економічної кризи.
  2. посилення державного регулювання фармацевтичної галузі України. При цьому, негативно на показники діяльності українських виробників фармацевтичної продукції може вплинути: повна заборона реклами лікарських засобів усіх груп, яку наразі ініціює Антимонопольний комітет України; встановлення обмежень на торгівельну націнку для дистриб’юторів лікарських засобів вітчизняного виробництва; спрощення контролю за лікарськими засобами, які імпортуються в Україну (Постанова КМУ від 01.03.2010 №216).
  3. основні вітчизняні виробники фармацевтичної продукції вже здійснили коректування фінансових планів, виробничих планів, оптимізацію структури постійних і змінних витрат, пов'язаних із забезпеченням їх діяльності, крім того, був здійснений більш глибокий аналіз ризиків, у т.ч. валютних. Даний комплекс заходів може дозволити вітчизняним компаніям мати більш збалансовані бюджети.
  4. Рейтингове агентство «Кредит-Рейтинг» очікує, що в 2010-2011 рр. українські фармацевтичні компанії зіштовхнуться з аналогічними проблемами, які були характерні для 2009 року, а саме: необхідністю проведення подальшої роботи з реструктуризації існуючих зобов'язань підприємств за банківськими кредитами та іншими інструментами запозичень.
  5. Враховуючі прогнозні дані експертів (обсяг світового фармацевтичного ринку за підсумками поточного року продемонструє зростання на 4-6 в. п. до рівня в 825 млрд. дол. США, у 2013 року – до 975 млрд. дол. США, за даними pharmaceutical-drug-manufacturers.com), українські фармацевтичні виробники мають можливості у середньостроковій перспективі збільшити обсяги експорту своєї продукції. При цьому, позитивними факторами, які сприятимуть зміцненню ринкових позицій вітчизняних підприємств є: концентрація виробничих потужностей на розширенні виробництва препаратів-дженериків; поступовий перехід виробничих процесів на GMP стандарти; цінова привабливість фармацевтичної продукції українського виробництва.


Висновки.
Обсяг фармацевтичного ринку України (за цінами виробників) за підсумками січня-липня 2010 року склав 11,1 млрд. грн., що на 17,5 в. п. перевищує аналогічний показник 2009 року. При цьому, на госпітальний сегмент ринку доводиться всього близько 7% від загального обсягу продажів в Україні (за підсумками січня-липня 2009 року – 11%). Необхідно відмітити що госпітальний сегмент виявився найбільш чутливим до скорочення попиту, що пов’язано з залежністю обсягів закупівель лікарсько-профілактичними закладами України від державного фінансування. У загальному обсязі продажів фармацевтичної продукції в Україні, за підсумками І півріччя 2010 року, на лікарські засоби припадає близько 60%, на вироби медичного призначення – 32%, косметичну продукцію – близько 3% від загального обсягу продажів. Питома вага вітчизняних препаратів у натуральному вимірі, за результатами І півріччя 2010 року становила близько 60%, при цьому темпи збільшення продажів вітчизняних препаратів становили у середньому 30%, іноземних – 15-20%.

Необхідно відзначити, що за підсумками січня-липня поточного року спостерігається поступове відновлення та збільшення обсягів імпорту фармацевтичної продукції в Україну, що частково пов’язано з відносною стабілізацією валютних курсів, зростанням реальної заробітної плати населення. Так, обсяг імпорту готових лікарських засобів за період з січня по липень 2010 року склав 8,3 млрд. грн. (+15% порівняно с аналогічним періодом 2009 року). Найбільшими країнами-імпортерами фармацевтичної продукції в Україну у аналізованому періоді були: Германія, Індія, Угорщина, Франція та інші країни. Основними компаніями-імпортерами в Україну фармацевтичної продукції є ТОВ «БаДМ», ТОВ СП «Оптима-Фарм» Лтд, ТОВ «ВВС-Лтд», ЗАТ «Альба Україна», ТОВ «Санофі-Авентіс Україна» та інші підприємства.

Серед вітчизняних підприємств-виробників фармацевтичної продукції можна відзначити наступні підприємства: Корпорація «Фармак», «Борщагівський хіміко-фармацевтичний завод», Корпорація «Артеріум» («Київмедпрепарат», «Галичфарм»), Корпорація «Стірол», «Дарниця», «Здоров’я», «Лекхім», «Київський завод вітамінів» і т.д. В цілому український ринок є досить концентрованим та має високий рівень конкуренції. Вітчизняними виробниками, за підсумками січня-липня поточного року, було вироблено готової продукції на суму 3,5 млрд. грн. (+29% порівняно з аналогічним періодом 2009 року). Активізація попиту з боку населення на лікарські засоби українського виробництва і як наслідок збільшення обсягів виробництва було досягнуто частково за рахунок суттєвого збільшення рекламних та маркетингових витрат підприємств-виробників, пов’язаних з просуванням продукції на ринок

Олексій Чорноротов,