Головна »  Аналітика »  Експертна думка »  Як визначити надійний і ненадійний банк

Як визначити надійний і ненадійний банк

16.03.2015

Як обрати безпечний банк для зберігання заощаджень, розрахунково-касового обслуговування, отримання соцвиплат?

Пропонуємо Вашій увазі коментар заступника Генерального директора "Кредит-Рейтинг" Ольги Шубіної виданню ФОКУС.ua на тему банків, що "падають".

1. Виходячи з досвіду 2014-2015 років, які перші ознаки банку, що «падає», зазвичай проявляються за декілька місяців / тижнів до введення тимчасової адміністрації? Як на сьогодні кількість банків, які відповідають названим "симптомам"?

Передусім, варто звертати увагу на:

  • труднощі/подовження термінів при проведенні безготівкових платежів;
  • обмеження на зняття депозитів, дроблення сум до виплати, подовження термінів за замовленням виплат великих сум через касу банку;
  • обмеження на зняття готівки в банкоматі;
  • підвищення процентних ставок вище/швидше за ринок по депозитах фізичних і юридичних осіб;
  • інформацію на сайті НБУ про отримання стабілізаційних кредитів, рефінансування;
  • проблеми при розрахунку картою банку в торговельній мережі, необгрунтовані відмови в проведенні операції;
  • обмеження на зняття готівки по карті банку за кордоном/в банкоматах інших банків в Україні;

2. Як на основі даних з відкритих джерел можна перевірити банк перед початком співпраці з ним? На які специфічні моменти треба звернути увагу різним категоріям клієнтів - представникам малого бізнесу, вкладникам - фізособам, одержувачам соцвиплат?

Самостійно перевірити інформацію досить складно, можна звернути увагу:

  • спеціалізовані форуми з відгуками клієнтів банків. Часто, там можна отримати найбільш оперативну інформацію.
  • сайт НБУ, перевірка на отримання рефінансування;

3. Які ознаки поганого стану фінустанови і яким чином можна виявити безпосередньо у відділенні? Що має насторожити клієнта при відвідуванні банку?

У самому відділенні важко що-небудь виявити. Але можна звернути увагу на:

  • підвищену кількість людей у відділенні, що обговорюють проблеми роботи з банком;
  • скорочення персоналу відділення.

4. Припустимо, вибір зроблений. Який алгоритм співпраці з банком буде найбільш безпечним для трьох вищеназваних категорій клієнтів (МСБ, вкладникам, одержувачам соцвиплат)?

Можу порадити вкладчикам-фізособам не зберігати в одному банку грошей більше, ніж гарантує Фонд гарантування вкладів.

5. Що можуть зробити клієнти (МСБ, вкладники, одержувачі соцвиплат) у відповідь на сигнали (описані в п. 1), що свідчать про поганий стан банку?

Думаю, що якщо є перераховані в першому питанні "симптоми", то щось робити вже може бути пізно. У будь-якому випадку треба постаратися перевести гроші / виплати в інші банки.

6. Яке коло і орієнтовна кількість банків в Україні яким би Ви на сьогодні наважилися довірити власні заощадження?

  • розкладати ресурси по різних банках, витримуючи ліміт в 200 тис. грн. (див. п. 4)
  • державні банки;
  • банки з іноземним капіталом

Ольга Шубіна,