Рейтинги АТ «СГ «ТАС» (приватне) підтверджено Кредитний рейтинг АТ «ПУМБ» підтверджено на рівні uaАА+ зі зміною прогнозу на позитивний. Кредитний рейтинг АТ «КРИСТАЛБАНК» підтверджено на рівні uaА Кредитний рейтинг облігацій ТОВ «ХФК «БІОКОН» призупинено

Головна »  Аналітика »  Аналітика

Аналітика

04.05.2018

Розвиток фармацевтичного ринку України

Фармацевтичний ринок України на сьогодні залишається другим за обсягом серед країн СНД (після Росії). Структура продажів на ринку, як і у минулі роки,переважно складається з готових лікарських засобів (84% від загального обсягу продажів у 2017 році), виробів медичного призначення, косметики та дієтичних добавок.

Важливо зазначити, що частка українських виробників на фармацевтичному ринку країни у грошовому вимірі продовжує збільшуватися. За підсумками 2017 року цей показник склав 43,3% (у 2016 році- 43,0%, у 2015 – 41,5%). У ТОП-6 українських виробників входять таки компанії: Фармак, Дарниця, НВЦ БХФЗ, Артерiум, КВЗ та Sanofi (Україна).

Однією із важливих тенденцій у 2016-2017 рр. є зміна негативної динаміки скорочення обсягів продажів у натуральному вимірі на позитивну з наступним прискоренням темпів росту. Так, у 2017 році продажі лікарських засобів у роздрібному сегменті склали близько 61,2 млрд. грн. або 1,1 млрд. упаковок, тобто зростання у грошовому вимірі становило 20,8%, у натуральному – 6,5% (у 2016 році – 19,8% та 5,6% відповідно). Обсяги зростання продажів лікарських засобів суттєво випереджали темпи зростання роздрібного товарообороту в країні (у 2017 році – 8%). Ця тенденція зберігається й у 2018 році – за підсумками березня поточного рокупродажі лікарських засобів в Україні зросли на 26,6% у грошовому вимірі та на 6% - у натуральному.

Зростання ринку позитивно впливає на діяльність основних операторів спеціалізованих логістичних 3РL комплексів зі зберігання фармацевтичної продукції, що відображається у зниженні рівня вакантності існуючих складських площ, а також у введенні в експлуатацію нових комплексів (наприкінці 2016 року одним з лідерів ринку – ХФК Біокон – було введено в експлуатацію складський комплекс класу А+, загальною площею 15,7 тис. кв. м).

Один з ключових показників ринку - середньозважена ціна однієї упаковки вітчизняних лікарських засобів – за підсумками 2017 року становила 31,4 грн. (+14,7% у порівнянні з 2016 роком), іноземних лікарських засобів – 128,3 грн. (+8,8%). У 2017 році спостерігалось посилення впливу на ціни фактору заміщення (зростання обсягів продажів у натуральному вимірі та часткове переміщення попиту у сегмент більш дорогих препаратів), з одночасним зниженням впливу інфляційної складової.

Необхідно зазначити, що у сфері дистрибуції на українському ринку триває процес консолідації - на найбільші три компанії приходиться близько 75-80% від загального обсягу поставок. Це у свою чергу знижує рівень диверсифікації структури покупців та збільшує ризики залежності фармацевтичних виробників від окремих контрагентів.

На думку агентства «Кредит-Рейтинг» для фармацевтичного ринку України у короткостроковому періоді будуть притаманні такі зовнішні та внутрішні ризики:

1. Досить повільне відновлення базових макроекономічних показників. Після 12% скорочення ВВП за підсумками 2015 року, у 2016 році ВВП зріс на 2,2%, у 2017 році – 2,1%, за попереднім консенсус прогнозом (ВБ, НБУ, МВФ, профільні експерти) у 2018 році зростання становитиме близько 2,8-3,0%%;

2. Структура витрат домогосподарств, більше 80-85% якої приходиться на продукти харчування та послуги (у т.ч. ЖКГ), - все це суттєво обмежує купівельну спроможність населення.

3. Дефіцит та обмежений доступ до недорогого позикового ресурсу, необхідного для оновлення основних фондів, виконання інноваційних та інвестиційних програм розвитку. Фактична відсутність державної підтримки галузі.

4. Посилення фіскального тиску на виробників. Високий рівень мінливості законодавчої бази (постійні зміни у Податковому кодексі України відносно адміністрування, методів розрахунків та ставок податків, зборів, мита на ввезення сучасного обладнання тощо), що вносить істотну нестабільність у роботу галузі та суттєво ускладнює процес стратегічного планування діяльності.

5. Нестабільна політична та економічна ситуація в країні.

6. Ризики подальшої девальвації національної валюти у ІІ півріччі 2018 року.

7. Посилення конкурентного тиску з боку іноземних виробників (у т.ч. Індія, країни Європи, Росія).

8. Високий рівень імпортозалежності виробничого процесу українських виробників, ризики погіршення фінансово-платіжної дисципліни основних контрагентів, що може призвести до дефіциту обігових коштів та збільшення тривалості операційного циклу.

Начальник відділу корпоративних рейтингів

МОНІТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 років

Архів

Пошук рейтинга

Form

розширений пошук

розгорнути

сгорнути