Рейтинги надійності банківських депозитів оновлено Кредитний рейтинг міста Запоріжжя підтверджено на рівні uaАА- Кредитні рейтинги ТОВ «ЕСКА КАПІТАЛ» пдтверджено на рівні uaАА- Кредитні рейтинги ТОВ «ГК «ЯРОВІТ» підтверджено на рівні uaBBB Кредитний рейтинг АТ «ІНГ Банк Україна» підтверджено на рівні uaAAА Кредитний рейтинг АТ «Універсал Банк» підтверджено на рівні uaAAА Кредитні рейтинги випусків облігацій ТОВ «Будспецсервіс» підтверджено на рівні uaBBB+ Кредитний рейтинг ПрАТ «СГ «ТАС» підтверджено на рівні uaAА Кредитний рейтинг Акціонерного банку «Південний» підтверджено на рівні uaАА Рейтинги надійності банківських депозитів оновлено

Головна »  Аналітика »  Аналітика

Аналітика

03.09.2010

Огляд ринку залізничних перевезень

Основним сегментом транспортної системи України на сьогодні залишається залізниця. Українська мережа залізниць є однією з найбільш розвинутих серед європейських країн, займає провідне місце за обсягами вантажо- та пасажироперевезень всередині країни та відіграє важливу транзитну роль. Україна межує з Росією, Білоруссю, Молдовою, Польщею, Румунією, Словаччиною та Угорщиною, на кордонах розташовано 40міжнародних залізничних переходів. За довжиною залізничних колій Україна посідає четверте місце в Європі і тринадцяте – у світі (за даними www.cia.gov.). Сьогодні експлуатаційна довжина колій залізниць України складає 21,7тис.км, розгорнута довжина всіх колій складає 47тис.км, з них 29,5тис.км головних. На території країни розташовано 6залізниць (Донецька, Львівська, Одеська, Придніпровська, Південна та Південно-Західна), які перебувають у державній власності і підпорядковуються Державній адміністрації залізничного транспорту України («Укрзалізниця»).

Близько 90% доходів «Укрзалізниця» отримує від транспортування вантажів. Уструктурі вантажних перевезень залізничний транспорт займає 55-57%, тоді як трубопровідний та автомобільний формує 18-26% перевезень (Рисунок 1). Згідно з Євростатом, у Євросоюзі усього 10,5% вантажів транспортуються залізницею.

Рисунок 1. Питома вага пасажиро- (зліва) та вантажоперевезень (справа) залізничним транспортом
* до складу іншого транспорту віднесено автомобільний, водний, авіаційний, трамвайний, тролейбусний та метрополітен
** до складу іншого транспорту віднесено автомобільний, водний та авіаційний
Джерело: Державний комітет статистики України

Обсяги перевезень залізничним транспортом залежать від стану економіки та обсягів виробництва. Найбільшого обсягу вантажних перевезень було досягнуто у 2007році (512,5млн.т). За підсумками 2009 року залізницями України було перевезено вантажів обсягом 391,2млн.т (‑21,5% до 2008 року). Вантажообіг на залізниці у 2009 році зменшився на 23,7% (до 195,9 млрд. т/км). Одним з факторів скорочення показників залізничних перевезень у 2008-2009 рр., було зменшення обсягів промислового виробництва (Рисунок 2). Як видно з рисунку, між приростом вантажних перевезень залізничним транспортом та промисловим виробництвом існує пряма залежність.

Слід зазначити, що з кінця 2009 року та у 2010 році намітилась тенденція до зростання обсягів вантажних перевезень. Так, за січень-липень2010 року обсяг вантажоперевезень залізницею збільшився на 14,5% порівняно з аналогічним періодом 2009 року (до242,7млн.т), а вантажообіг збільшився на 13,8%(до121,6млрд.т/км). Цьому сприяло зростання обсягу промислового виробництва, яке за результатами січня-липня 2010 року становило 11,1% порівняно з аналогічним періодом 2009 року.

Рисунок 2. Порівняння темпів росту промислового виробництва та вантажних перевезень залізничним транспортом в Україні
Джерело: Державний комітет статистики України

Після падіння обсягів перевезень транзитних вантажів у 2009 році (на 31,7% – до 63,8млн.т) Укрзалізниця у 2009 році вжила ряд заходів для стимулювання зростання обсягів таких перевезень. Зокрема, було збільшено знижку на перевезення поїздами контейнерів через прикордонні переходи на російській границі з 15 до 25%. Крім цього була надана 20% знижка для перевезення контейнерів, що прямують через станцію Чоп у Росію або з Росії у Європу. Такі дії, дозволили за сім місяців 2010 року зберегти обсяги транзитних перевезень (22,2млн.т) практично на рівні відповідного періоду попереднього року. Нові тарифні умови планується залишити до кінця 2010 року.

Однією з причин значного впливу кризових явищ на обсяги залізничних вантажних перевезень є переважання в їх структурі сировинних матеріалів. Основою вантажопотоку залізничним транспортом є такі вантажі як вугілля, нафта і нафтопродукти, руда залізна та марганцева, чорні метали, будівельні матеріали, зерно та продукти перемолу, а також добрива та хімікати (Рисунок 3).

Після зниження у 2009 році, в аналізованому періоді спостерігалося зростання обсягів перевезень продукції майже всіх товарних груп (на 7-38% відносно аналогічного періоду попереднього року), крім зерна та продуктів перемолу, обсяги перевезень яких зменшилися на 38%.

Пасажирські перевезення залізничним транспортом у загальній структурі доходів від перевезень займають близько 10%. Так, за підсумками січня-липня2010 року українськими залізницями було перевезено 252,2млн.осіб, що на 0,3% менше ніж за січень-липень 2009 року (Рисунок 4), пасажирообіг склав 30,9млрд.пас.-км.(+3,8%).

* до складу іншого транспорту віднесено автомобільний, водний та авіаційний
Рисунок 4. Динаміка пасажирських перевезень в Україні, млн.пас.
Джерело: Державний комітет статистики України

Пасажирські перевезення є збитковими та фінансуються за рахунок вантажних (система перехресного субсидування). Зокрема, збитки «Укрзалізниці» (за даними компанії) від пасажирських перевезень за підсумками 2009 року склали понад 5,3млрд.грн., приміські пасажирські перевезення у 2009 році також були збитковими – 2,5 млрд. грн.

Слід зазначити, що значна частина пасажирів користується пільгами, які мають компенсуватися за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом влади прийнято таке рішення. За даними «Укрзалізниці», за сім місяців 2010 року залізницями України перевезено пасажирів пільгових категорій на суму 319,1млн.грн., а компенсації отримано у сумі 73,3млн.грн. (23% від необхідної суми). Слід відмітити, що з 2001 року надання послуг перевезення пільгових категорій громадян збільшилось більш ніж у чотири рази, а компенсація за надані послуги залишилася майже на тому ж рівні.

Згідно з даними «Укрзалізниці», станом на кінець 2009 року пасажирський вагонний парк України нараховував 7252вагони, з них 3748плацкартних, 2546купейних та 315СВ. У 2010 році Укрзалізниця планує оновити парк пасажирських вагонів на 63 одиниці. Що стосується оновлення рухомого складу, то до кінця 2010 року Укрзалізниця планує придбати 5пасажирських, 8 вантажних електровозів та 4маневрові тепловози (зокрема, для організації швидкісного руху в межах підготовки до Євро-2012). Загалом парк тягового рухомого складу Укрзалізниці на кінець 2009 року нараховував 2493тепловози та 1860електровозів. У 2010 році Укрзалізниця також планує відремонтувати понад 31,5 тис. вантажних вагонів, з яких 28,4тис.вагонів планується відремонтувати безпосередньо у депо. Крім того, за програмою на 2010 рік планується придбати 2225 напіввагони (у Iпівріччібуло придбано 233 напіввагони, які було вироблено на підприємствах Укрзалізниці та придбано за кошти Придніпровської залізниці), з яких 1400напіввагони планується придбати за кошти ЄБРР.

Відповідно до затвердженого урядом фінансового плану Укрзалізниці на 2010 рік (23.06.2010р.) загальні доходи залізниць заплановані на рівні 43млрд.грн., чистий прибуток – 450млн.грн., інвестиційні витрати на суму 10млрд.грн. (У 2009році фактичні доходи залізниць становили – 37,6млн.грн., чистий прибуток – 187 млн. грн.).


З метою поліпшення системи управління залізничним транспортом у грудні 2009 р. Кабінет міністрів України схвалив Державну цільову програму реформування залізничного транспорту України на 2010-2015 рр., яка передбачає створення вертикально-інтегрованої системи управління галуззю. Відповідно до цього документу планується поетапна реорганізація «Укрзалізниці»: в ході реалізації першого етапу «Укрзалізниця» буде реорганізована в державний концерн, а через 3роки планується створити акціонерне товариство. Передбачається, що створення концерну дозволить зберегти структурні підрозділи «Укрзалізниці» як окремі юридичні особи і дасть їм можливість працювати з урахуванням регіональних особливостей.

Нормативне регулювання

Тарифи на залізничні перевезення жорстко регулюються державою та формуються відповідно до наказів Міністерства транспорту та зв’язку України. У березні 2009 року Міністерством транспорту та зв’язку було затверджено Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги, який набрав чинності з 01.05.2009р. Основною особливістю нового Збірника є розподіл собівартості тарифу на три складові: інфраструктурну, локомотивну та вагонну. Загалом Збірником передбачається підвищення тарифів у середньому на 23%, додаткові надходження від чого складуть близько 7,5млрд.грн. Слід зазначити, що восени 2008 року тарифи на перевезення для підприємств ГМК і хімічної промисловості було знижено внаслідок запровадження Урядом мораторію на подорожчання залізничних вантажоперевезень, що діяв до 01.07.2010р. (по інформації Укрзалізниці під час дії мораторію українськими залізницями недоотримано понад 600млн.грн. доходів), зIIIкварталу2010 року такі пільги було скасовано.

Крім того, Міністерство транспорту і зв'язку України підготувало проект наказу, яким передбачається підвищення коефіцієнтів до тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом на 2,91-3,2% з 1 квітня 2010 року, на 6,51-6,8% з 1 липня 2010 року і на 11,86-12% з 1 жовтня в порівнянні з діючими тарифами, що орієнтовно призведе до додаткового доходу залізниць на рівні 1,2 млрд.грн.на рік, але на сьогодні наведений наказ ще не затверджено.

Тарифи на перевезення пасажирів (крім приміських перевезень) протягом останніх років змінювались декілька разів. На сьогодні діючими є «Тарифи на перевезення пасажирів, багажу і вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньодержавному сполученні», що затверджені Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України №205 від 23.02.2009 р. Тарифи на приміські перевезення встановлюються кожною залізницею окремо та погоджуються з місцевими органами виконавчої влади.

У внутрішньому сполученні тарифи встановлюються з поетапним підвищенням коефіцієнта індексації, у міждержавному сполученні з країнами СНД та Балтії вводяться коефіцієнти гнучкого регулювання вартості квитка та плацкарти міждержавного пасажирського тарифу за календарними періодами. Щорічно укладаються договори про міжнародне пасажирське сполучення «Схід-Захід» та затверджуються тарифи, для розрахунків застосовуються курс євро до гривні, оголошений НБУ на передостанній день кожного місяця, який в окремих випадках може змінюватись протягом місяця.

Вартість пасажирських перевезень (крім приміських) постійно підвищувалась протягом останніх років, проте такі перевезення залишаються збитковими. У 2007 році тарифи підвищилися на 15% (підвищення відбувалось у три етапи), у 2008 році підвищення склало 23,7% (тарифи збільшували 4рази). У 2009 році відбулось два етапи підвищення залізничних тарифів на перевезення пасажирів у внутрішньому сполученні (у березні та червні), в результаті чого підвищення вартості проїзду для пасажирів у плацкартних вагонах склало 9,5%, у купейних вагонах та СВ – 15%, тарифи на проїзд у вагонах загального типу залишилися без змін. У 2010 році підвищення вартості залізничних перевезень пасажирів не відбувалось.

Також слід зазначити, що 16 грудня 2009 року згідно розпорядження Кабміну №1556-р Укрзалізниці було повернуто статус митного перевізника, який вона втратила у 2005 році. Цей статус дає можливість проходити митницю по спрощеній системі (перевізник одержує право розмитнювати вантаж не на кордоні, а в пункті призначення). Ця преференція, за прогнозами залізничників, дозволить збільшити обсяг транзитних перевезень вантажів практично у два рази (через рік після скасування спецстатусу обсяг транзитних перевезень скоротився в 2,7 рази).

Висновки. Залізничний транспорт сьогодні залишається основним сегментом транспортної системи України, зберігаючи значний транзитний потенціал, оскільки має одну з найбільш розвинутих серед європейських країн мережу залізниць. Основні доходи «Укрзалізниця» отримує від вантажних перевезень, які формують більше ніж 90% доходів залізниць і займають 55-57% від загальної кількості перевезень країною. При цьому характерні досить високі ризики, пов’язані зі структурую вантажних перевезень, в якій переважає сировина (вугілля, нафта і нафтопродукти, руда, метали, будматеріали, зерно), попит на яку характеризується значними коливаннями. Внаслідок скорочення попиту на сировину, у 2009році скоротилися і обсяги вантажних перевезень, а за сім місяців 2010 року у зв’язку з деяким пожвавленням економіки обсяги вантажних перевезень зросли на 14,5% порівняно з аналогічним періодом 2009 року. Також для галузі характерним є високий рівень залежності від тарифного регулювання. Пасажирські перевезення є збитковими, витрати на їх організацію у 3-4рази перевищують доходи від їх здійснення (на сьогодні діє перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних). Також суттєвими проблемами залізничної галузі на сьогодні залишається технологічна відсталість та значна зношеність основних фондів (коефіцієнт зносу складає близько 0,80), недостатня прозорість фінансової діяльності галузі, залежність від державного регулювання.

Тетяна Гулик
Ведущий финансовый аналитик

МОНІТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 років

Архів

Пошук рейтинга

Form

розширений пошук

розгорнути

сгорнути