Аналіз ринку вищої освіти в Україні
Ринок
освітніх послуг в Україні характеризується високим рівнем попиту як серед українських,
так й іноземних абітурієнтів. В цілому, рівень попиту досить стабільний і не залежить від
економічних циклів (скорочення попиту протягом останніх років, в основному, пов’язано з
демографічною ситуацією в країні). Так, за даними Державного комітету статистики України,
до вищих навчальних закладів (ВНЗ) у 2009/2010 навчальному році на перший курс вступили
463,9тис.осіб, що на 14% менше, порівняно з попереднім періодом. У минулому навчальному
році цей показник склав 14,8%. У 2009/2010 навчальному році за кошти державного бюджету у
ВНЗ І-ІІрівнів акредитації навчаються 37% студентів, за кошти місцевих бюджетів – 18%, за
кошти фізичних і юридичних осіб – 45%. У закладах III-IV рівнів акредитації ці показники
відповідно становлять 35%; 1%; 64%.
Таблиця 1. Динаміка кількості студентів в Україні, тис.осіб
| 
 Показник  | 
 Навчальний рік  | 
|||||||||
| 
 
  | 
 2005  | 
 
  | 
 2006  | 
 
  | 
 2007  | 
 
  | 
 2008  | 
 
  | 
 2009  | 
|
| 
 І-ІІ рів.  | 
 ІІІ-ІV рів.  | 
 І-ІІ рів.  | 
 ІІІ-ІV рів.  | 
 І-ІІ рів.  | 
 ІІІ-ІV рів.  | 
 І-ІІ рів.  | 
 ІІІ-ІV рів.  | 
 І-ІІ рів.  | 
 ІІІ-ІV рів.  | 
|
| 
 Кількість студентів  | 
 505,3  | 
 2 203,8  | 
 468,0  | 
 2 318,6  | 
 441,3  | 
 2 372,5  | 
 399,3  | 
 2 364,5  | 
 354,2  | 
 2 245,2  | 
| 
 Прийнято студентів  | 
 169,2  | 
 503,0  | 
 151,2  | 
 507,7  | 
 142,5  | 
 491,2  | 
 114,4  | 
 425,2  | 
 93,4  | 
 370,5  | 
| 
 Випущено фахівців  | 
 142,7  | 
 372,4  | 
 137,9  | 
 413,6  | 
 134,3  | 
 468,4  | 
 118,1  | 
 505,2  | 
 114,8  | 
 527,3  | 
Джерело: Державний комітет статистики України
Інформацію наведено станом на початок навчального року
Кількість студентів у ВНЗ безпосередньо пов’язана з демографічною ситуацією в Україні. Так, у зв’язку з демографічним спадом 90-хроків минулого сторіччя у найближчі роки кількість випускників шкіл буде поступово зменшуватися. Наведена інформація дає змогу зробити припущення, що в наступні роки на покращення ситуації очікувати не слід. Переломним роком для народжуваності в Україні був 2002, тобто лише через 10 років кількість потенційних абітурієнтів буде зростати. Як висновок, демографічна ситуація в Україні буде мати вагомий вплив на кількість вищих навчальних закладів у наступних роках.

Рисунок 1. Динаміка народжуваності в Україні протягом 1990-2009рр., тис. осіб
Ринок освітніх послуг в Україні характеризується високим рівнем конкуренції. Так, за даними Державного комітету статистики України, кількість вищих навчальних закладів на початок 2009/2010 навчального року складає 861заклад, з них 350вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації (університети, академії, інститути) та 511 закладів І-ІІ рівнів акредитації (коледжі, технікуми, училища). Окрім вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності у країні надають освітні послуги приватні ВНЗ, які складають близько 22% загальної кількості ВНЗ.
Протягом останніх років спостерігалася тенденція до поступового скорочення кількості ВНЗ, переважно через реорганізацію ВНЗ І-ІІрівнів акредитації у структурні підрозділи ВНЗ ІІІ-IVрівнів акредитації. Так, протягом останніх 10років кількість ВНЗ в Україні скоротилася на 12% (з 979 у 2000/2001 – до 861 у 2009/2010 навчальних роках).
Проте, незважаючи на зменшення кількості ВНЗ, в Україні, порівняно з відповідними за кількістю населення європейськими країнами, вищих навчальних закладів значно більше. Зазначена ситуація дає змогу зробити припущення, про неминуче подальше скорочення кількості ВНЗ у наступні роки.

Рисунок 2. Динаміка кількості навчальних закладів І-ІV рівнів
акредитації в Україні
Джерело: Державний комітет статистики України Інформацію наведено станом на початок
навчального року
Найпопулярнішими серед абітурієнтів є державні навчальні установи: тут
здобуває освіту майже 80% студентів, у приватних – 15%, а в комунальних – 5%. Варто
відмітити низький рівень якості освіти у більшості приватних ВНЗ, що робить їх менш
привабливими для абітурієнтів. Вони поступаються державним в академічній діяльності,
однак активно працюють із практичними темами, накопичуючи власний потенціал. Крім того,
платна освіта посилює конкуренцію і стимулює ефективне керування фінансами. Приватні вищі
навчальні заклади проводять постійний моніторинг ринку, у більшості з них є маркетингові
відділи, що відстежують наявні і перспективні ринкові тенденції та відповідно реагують на
них.
Для вищих навчальних закладів характерною є значна залежність від державного регулювання
(акредитація, ліцензування за спеціальностями, державне замовлення тощо), що створює
ризики, пов’язані з можливою зміною умов ведення їх діяльності.
Незважаючи на скорочення кількості абітурієнтів та зниження рівня доходів населення, у 2009/2010 навчальному році практично всі ВНЗ підвищили вартість навчання на комерційній основі (таблиця 2).
Таблиця 2. Вартість першого року навчання для бакалаврів у 2008-2010 рр. у деяких ВНЗ, тис. грн.
| 
 Вищий навчальний заклад 
 | 
 Спеціальність «Фінанси та кредит»  | 
 Спеціальність «Право»  | 
||||
| 
 2008  | 
 2009  | 
 2010  | 
 2008  | 
 2009  | 
 2010  | 
|
| 
 Національний університет «Києво-Могилянська академія»  | 
 25,0  | 
 31,0  | 
 27,5  | 
 25,0  | 
 31,0  | 
 31,0  | 
| 
 Львівський національний університет ім. Івана Франка  | 
 6,7  | 
 8,8  | 
 9,9  | 
 14,0  | 
 17,2  | 
 19,3*  | 
| 
 Донецький національний університет  | 
 12,0  | 
 13,0  | 
 13,0  | 
 14,1  | 
 15,5  | 
 15,5  | 
| 
 Східноукраїнський національний університет ім. Володимира Даля  | 
 6,9  | 
 8,4  | 
 9,4  | 
 11,6  | 
 14,1  | 
 14,9  | 
| 
 Харківський національний університет ім. Василя Каразіна  | 
 10,4  | 
 12,7  | 
 12,0  | 
 10,4  | 
 12,7  | 
 15,8  | 
| 
 Київський національний університет ім. Вадима Гетьмана  | 
 9,2  | 
 11,2  | 
 12,6  | 
 9,7  | 
 11,8  | 
 13,3  | 
| 
 Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара  | 
 7,6  | 
 8,0  | 
 9,0  | 
 9,0  | 
 10,2  | 
 12,0  | 
* Спеціальність «Міжнародне право»
Джерело: інформація вищих навчальних закладів; інтернет-порталwww.vstup.info
До 2008/2009 навчального року, найпопулярнішими спеціальностями
залишалися фінанси, правознавство, менеджмент, водночас за цими напрямами спостерігався
надлишок випускників і тому Міністерство освіти та науки України щорічно зменшує державне
замовлення на них. Проте, в 2009/2010 навчальному році ситуація дещо змінилася.
Враховуючи кризові явища в економіці України, високий рівень безробіття і значне
зменшення попиту на ринку праці саме на ці спеціальності, у багатьох ВНЗ популярність їх
набагато знизилась, водночас збільшився наплив студентів на технічні
спеціальності.
Слід зазначити, що вартість освітніх послуг у державних ВНЗ
регулюється спільним Наказом Міністерства економіки, Міністерства фінансів та
Міністерства освіти і науки «Про затвердження Порядку надання платних послуг державними
навчальними закладами» № 383/239/131 від 27.10.1997 р. На сьогодні Державна
інспекція по контролю за цінами займається підготовкою оновленого документу, після
затвердження якого ВНЗ повинні будуть перерахувати всі свої витрати та скоригувати
вартість навчання з урахуванням його стандартів. Проміжним заходом має стати прийняття
Постанови Кабінету Міністрів України, згідно з якою, підвищення плати можливе не більше,
ніж на офіційний показник інфляції за попередній рік. Впровадження зазначених заходів
змусить приватні ВНЗ також скоригувати власну цінову політику з метою підтримання своєї
конкурентоспроможності.
Висновки. Ринок освітніх послуг в Україні характеризується високим рівнем попиту як серед українських, так і іноземних абітурієнтів. Економічна криза не мала істотного впливу на галузь, однак на сьогодні спостерігається зменшення кількості студентів у навчальних закладах, що безпосередньо пов’язано з демографічною ситуацією в Україні. У 2009/2010 навчальному році кількість прийнятих студентів зменшилася на 14% порівняно з 2008/2009 навчальним роком, у минулому році цей показник склав 14,8%. У наступні роки очікується подальше скорочення кількості прийнятих студентів до ВНЗ. Також характерним для ринку є високий рівень конкуренції та значна залежність від державного регулювання (акредитація, ліцензування за спеціальностями), що створює ризики, пов’язані зі зміною умов ведення діяльності ВНЗ. У результаті чого, протягом останніх років спостерігалася тенденція до поступового скорочення кількості ВНЗ, переважно через реорганізацію ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації у структурні підрозділи ВНЗ ІІІ‑IV рівнів акредитації.





