Рейтинги надійності банківських депозитів оновлено Кредитний рейтинг міста Запоріжжя підтверджено на рівні uaАА- Кредитні рейтинги ТОВ «ЕСКА КАПІТАЛ» пдтверджено на рівні uaАА- Кредитні рейтинги ТОВ «ГК «ЯРОВІТ» підтверджено на рівні uaBBB Кредитний рейтинг АТ «ІНГ Банк Україна» підтверджено на рівні uaAAА Кредитний рейтинг АТ «Універсал Банк» підтверджено на рівні uaAAА Кредитні рейтинги випусків облігацій ТОВ «Будспецсервіс» підтверджено на рівні uaBBB+ Кредитний рейтинг ПрАТ «СГ «ТАС» підтверджено на рівні uaAА Кредитний рейтинг Акціонерного банку «Південний» підтверджено на рівні uaАА Рейтинги надійності банківських депозитів оновлено

Головна »  Аналітика »  Аналітика

Аналітика

12.09.2010

Аналіз ринку роздрібної торгівлі України

Український ринок роздрібної торгівлі протягом І півріччя 2010 року демонстрував поетапне зростання обсягів товарообігу, однією з причин чого було зростання споживчої активності (Рисунок1).

Рисунок 1. Темпи зростання (зменшення) обсягу обороту роздрібної торгівлі в Україні (кумулятивно у % до відповідного періоду попереднього року)

Джерело: Державний комітет статистики України

Як видно з наведеної вище інформації, за підсумками аналізованого періоду індекс зростання обсягу обороту роздрібної торгівлі в Україні становив 102,3%, порівняно з І півріччям 2009 року (у натуральному вимірі обсяг товарообігу за підсумками І півріччя 2010 року становив 231,4 млрд. грн.). При цьому слід зазначити, що на формування позитивних показників вплинули наступні фактори: низька порівняльна база, а також зміни в методиці розрахунків Держкомстату обсягів роздрібної торгівлі українських підприємств; зростання цін. Якщо виходити з офіційних даних Держкомстату, третій місяць поспіль в Україні була зафіксована дефляція (зниження індексу споживчих цін склало в червні 2010 р. 0,4%; травні - 0,6%; квітні - 0,3%). На думку агентства, незначне зниження індексу обумовлене сезонним збільшенням пропозиції товарів продовольчої групи, що відповідно привело до коректування цін. Однак у річному вирахуванні рівень інфляції продовжує залишатися високим (106,9%). Дані про обсяги товарообіг підприємств України за І півріччя 2010 року наведені у Таблиці 1.

Таблиця 1. Обсяг роздрібного товарообігу підприємств за січень-червень 2010 року

Регіон

Роздрібний товарообіг за січень-червень 2010 р.,

млн. грн.

Темпи зростання товарообігу

(у порівняльних цінах), %

січень-червень 2010 р.
до січня-червня 2010 р.

довідково: січень-червень 2009 р. до січня-червня 2008 р.

Україна

121551,3

102,5

80,1

Автономна Республіка Крим

4081,1

100,5

79,8

Вінницька

2 436,7

101,2

80,2

Волинська

1957,3

99,4

75,7

Дніпропетровська

10985,6

105,4

75,3

Донецька

11069,1

103,6

76,4

Житомирська

2224,6

102,5

91,1

Закарпатська

2642,1

102,3

84,1

Запорізька

4440,3

104,4

78,3

Івано-Франківська

2171,9

101,3

80,9

Київська

5198,2

99,9

92,0

Кіровоградська

1902,3

105,4

75,9

Луганська

3954,9

107,3

76,8

Львівська

6706,5

98,7

85,8

Миколаївська

2390,7

98,0

78,5

Одеська

7734,9

102,0

93,5

Полтавська

3008,7

98,7

77,7

Рівненська

1862,6

93,6

85,6

Сумська

1642,8

95,7

78,4

Тернопільська

1717,7

97,9

88,2

Харківська

8424,2

101,3

77,9

Херсонська

2080,4

99,9

82,1

Хмельницька

2191,1

94,5

74,5

Черкаська

2393,3

107,1

80,6

Чернівецька

1794,0

98,6

87,4

Чернігівська

1927,7

94,0

83,7

м. Київ

23368,4

103,6

77,1

м. Севастополь

1244,2

106,4

86,3

Джерело: Державний комітет статистики України

Обсяг роздрібного товарообігу підприємств, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі в Україні, у І півріччі 2010 року становив 121,6 млрд. грн., що у порівняльних цінах на 2,5% вище, ніж аналогічний показник І півріччя 2009 року. Несуттєве зростання викликано поступовим відновленням економічної активності галузей, орієнтованих на внутрішній споживчий ринок (легка промисловість, харчова й переробна промисловість). Крім того, збільшення роздрібного товарообігу в Україні підтримується ростом реальної заробітної плати населення (за підсумками січня-червня 2010 року – 108,6%).

Ринок роздрібної торгівлі

Загалом вітчизняний ринок роздрібної торгівлі протягом 2009-2010 рр. стає більш концентрованим, в результаті чого поступово збільшується питома вага найбільших роздрібних мереж. Організована торгівля (у т.ч. мережева торгівля) займає близько 55-60% ринку роздрібної торгівлі України, ринки – відповідно
40-45%. На сучасному етапі поступового виходу українського роздрібного ринку з кризового становища спостерігається перехід операторів на нові формати організації торгівлі, а також якісне зростання ринку (вдосконалення послуг, сервісів, орієнтованих на потреби споживачів).

У 2010 році більшість потенційних інвесторів зайняли вичікувальну позицію, щодо входження на роздрібний ринок України, що пов'язано зі збереженням високих внутрішніх і зовнішніх ризиків. Незважаючи на поліпшення споживчих настроїв, попит залишається на рівні нижчому, ніж у докризовому періоді, що, у свою чергу, впливає на зниження привабливості українського ринку. Так, у міжнародному рейтингу 2010 року, складеному компанією «A.T. Kearney», Україна не ввійшла в список найбільш перспективних у розвитку сектора роздрібної торгівлі. У сфері злиття і поглинання активність інвесторів залишається на низькому рівні, відзначаються одиничні угоди по придбанню активів.

Сьогодні в Україні налічується близько 45найбільших мереж супермаркетів. Більшість з них є регіональними, їх діяльність сконцентрована в одному або кількох регіонах. Також в Україні функціонують мережі національного масштабу, які розвивають свій бізнес у більшості регіонів України.

На сьогодні на українському ринку організованої роздрібної торгівлі домінують мережі українських операторів, але також присутні зарубіжні мережі. Серед іноземних компаній на ринку працюють: Metro Cash&Carry (Німеччина), Billa (Австрія), Spar (працює місцевий оператор, який купив франшизу у голландської компанії), Auchan, Novus та інші. Непрозорі схеми, що діють під час придбання земельних ділянок, та складна процедура узгодження будівництва є також стримуючим фактором розвитку мереж на українському ринку.

Кризова ситуація на фінансовому ринку України значно вплинула на розвиток роздрібної торгівлі. У 2009-І півріччі 2010 рр. комерційні банки були змушені скорочувати обсяги активних операцій з метою акумулювання коштів, що призвело до значного зростання відсоткових ставок за кредитами та скорочення строків кредитування. Подорожчання позикових коштів, а також складнощі з рефінансуванням раніше залучених ресурсів негативно вплинули на діяльність роздрібних мереж. При цьому, основні зусилля гравців ринку роздрібної торгівлі були спрямовані на збереження ринкових позицій, пошук джерел рефінансування зобов’язань, а також оптимізацію формату власних торговельних мереж.

Проблеми з фінансуванням змусили багатьох рітейлерів переглянути планові показники діяльності, наразі багато мереж відмовились від нових проектів, закривають відділи розвитку і будівництва. Найчутливішими до фінансової кризи є національні мережі, а також оператори, які здійснюють діяльність у непродовольчому сегменті.

Необхідність погашення банківських кредитів у короткі терміни в умовах дефіциту оборотних ресурсів, існуючі орендні ставки, низькі темпи відновлення купівельної спроможності, - все це призвело до затримок у поточних взаєморозрахунках з постачальниками. Ця ситуація змушує операторів, постачальників, а також орендодавців переглядати умови співробітництва, у тому числі за рахунок зменшення термінів розстрочки оплати поставленої товарної продукції, зниження орендних ставок, часткового переходу від фіксованих до плаваючих орендних ставок.

Ускладнення взаємовідносин між рітейлерами та постачальниками продукції у розрахунках за поставлені товари сприяло у 2009 - І півріччі 2010 рр. часткової переорієнтації виробників та постачальників на інші канали збуту своєї продукції (дискаунтери, «магазини біля дому», лінійна роздрібна торгівля, ринки, електронна комерція тощо). Крім того, ряд підприємств-виробників розпочали створення мереж власних (фірмових) магазинів або розширення існуючих. Одними з основних переваг фірмової мережі є: зменшення витрат, пов’язаних зі сплатою оренди, можливість зниження відпускних цін кінцевого споживання, додаткова реклама продукції тощо.

Протягом І півріччя 2010 року в цілому у асортименті продукції мереж спостерігалась тенденція до збільшення продажів товарів низького й середнього цінових сегментів та продукції українського виробництва, а також до скорочення у товарних портфелях частки низькорентабельної продукції. Крім того, слід зазначити, що великі оператори ринку почали активізацію зі збільшення обсягів продажу продукції «private label». Більшість операторів у виробництві продукції під власною торговою маркою використовують послуги з аутсорсингу. При цьому деякі оператори мають власні цеха та потужності для виробництва продукції, але це не завжди економічно доцільно, тому що великі виробники за рахунок наявності виробничих потужностей та належних технічних умов мають можливість виробляти більш якісну та конкурентоспроможну продукцію. Ціни на товари власного виробництва у середньому на 15-20% нижче аналогів, при цьому частка продукції «private label» у загальному асортименті національних мереж залишається значно нижче, ніж у європейських операторів.

Учасники ринку, що працюють в різних торговельних форматах, у 2010 році зосередяться на утриманні наявних позицій, на оптимізації товарних портфелів. Крім того, агентство «Кредит-Рейтинг» очікує, що у 2010 році оператори українських мереж роздрібної торгівлі зіштовхнуться з проблемами, які були характерні для 2009 року, а саме: проведення подальшої роботи з реструктуризації існуючих зобов’язань. При цьому, основними факторами, які стримують відновлення ринку роздрібної торгівлі України є: існуюче боргове навантаження підприємств; незначні обсяги кредитування галузі комерційними банками; поступове зростання орендних ставок торговельних площ; низькі темпи зростання споживчого попиту.


 Висновки. За підсумками І півріччя 2010 року індекс зростання обсягу обороту роздрібної торгівлі в Україні становив 102,3%, порівняно з І півріччям 2009 року (у натуральному вимірі обсяг товарообігу за підсумками І півріччя 2010 року становив 231,4 млрд. грн.). При цьому слід зазначити, що на формування позитивних показників вплинули наступні фактори: низька порівняльна база, а також зміни в методиці розрахунків Держкомстату обсягів роздрібної торгівлі українських підприємств; зростання цін. Якщо виходити з офіційних даних Держкомстату, третій місяць поспіль в Україні була зафіксована дефляція (зниження індексу споживчих цін склало в червні 2010 р. 0,4%; травні - 0,6%; квітні - 0,3%). На думку агентства, незначне зниження індексу обумовлене сезонним збільшенням пропозиції товарів продовольчої групи, що відповідно привело до коректування цін. Однак у річному вирахуванні рівень інфляції продовжує залишатися високим (106,9%).

Обсяг товарообігу підприємств, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі в Україні у І півріччі 2010 року становив 121,6 млрд. грн., що у порівняльних цінах на 2,5% вище, ніж аналогічний показник І півріччя 2009 року. Несуттєве зростання викликано поступовим відновленням економічної активності галузей, орієнтованих на внутрішній споживчий ринок (легка промисловість, харчова й переробна промисловість). Крім того, збільшення роздрібного товарообігу в Україні підтримується ростом реальної заробітної плати населення
(за підсумками січня-червня 2010 року – 108,6%).

Загалом вітчизняний ринок роздрібної торгівлі протягом 2009-2010 рр. стає більш концентрованим, в результаті чого поступово збільшується питома вага найбільших роздрібних мереж. Організована торгівля (у т.ч. мережева торгівля) займає близько 55-60% ринку роздрібної торгівлі України, ринки – відповідно 40-45%. На сучасному етапі поступового виходу українського роздрібного ринку з кризового становища спостерігається перехід операторів на нові формати організації торгівлі, а також якісне зростання ринку (вдосконалення послуг, сервісів, орієнтованих на потреби споживачів).

Учасники ринку, що працюють в різних торговельних форматах, у 2010 році зосередяться на утриманні наявних позицій, на оптимізації товарних портфелів. Крім того, агентство «Кредит-Рейтинг» очікує, що у 2010 році оператори українських мереж роздрібної торгівлі зіштовхнуться з проблемами, які були характерні для 2009 року, а саме: проведення подальшої роботи з реструктуризації існуючих зобов’язань. При цьому, основними факторами, які стримують відновлення ринку роздрібної торгівлі України є: існуюче боргове навантаження підприємств; незначні обсяги кредитування галузі комерційними банками; поступове зростання орендних ставок торговельних площ; низькі темпи зростання споживчого попиту.

Олексій Чорноротов
Начальник отдела корпоративных рейтингов

МОНІТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 років

Архів

Пошук рейтинга

Form

розширений пошук

розгорнути

сгорнути