Кредитний рейтинг Мирноградської міської територіальної громади підтверджено на рівні uaBBB Кредитний рейтинг АТ «АЛЬТБАНК» підвищено до рівня uaАА Кредитний рейтинг випуску облігацій ТОВ «МАНІВЕО ШВИДКА ФІНАНСОВА ДОПОМОГА» підтверджено на рівні uaА Кредитний рейтинг АТ «УКРАЇНСЬКИЙ БАНК РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА РОЗВИТКУ» підтверджено на рівні uaА+ Рейтинги надійності банківських депозитів оновлено Кредитний рейтинг міста Запоріжжя підтверджено на рівні uaАА- Кредитні рейтинги ТОВ «ЕСКА КАПІТАЛ» пдтверджено на рівні uaАА-

Головна »  Аналітика »  Аналітика

Аналітика

01.09.2010

Огляд ринку підшипників

Переважна більшість вироблених в Україні підшипників використовується у галузі машинобудування в т. ч.: сільгоспмашинобудуванні, автомобілебудуванні, залізничному машинобудуванні (будівництві рухомого складу – вагонів та локомотивів) тощо. Тому особливістю підшипникової промисловості є її залежність від попиту на продукцію машинобудування.

Світова фінансова криза негативно позначилася на всіх підгалузях машинобудування, що призвело до скорочення первинного ринку підшипників. Так, у 2009 році більшість машинобудівних підприємств країни простоювали, або працювали нестабільно, що позначилось на скороченні обсягів виробництва. Проте вже у І півріччі 2010 року намітилася тенденція до відновлення галузі. Так, за даними Державного комітету статистики України протягом січня-червня 2010 року приріст виробництва продукції машинобудування у співставленні з аналогічним періодом попереднього року становив 30,1% (Таблиця 1).

Таблиця 1. Індекси промислової продукції у 2010 році по місяцях, %

Галузь

січень

січень-лютий

січень-березень

січень-квітень

січень-травень

січень-червень

Промисловість

111,8

108,8

110,8

112,6

112,6

112,0

Машинобудування, в т.ч.

122,3

120,8

125,7

128,0

129,0

130,1

виробництво машин та устаткування

118,1

114,9

119,1

117,9

117,5

118,5

виробництво електричного, електронного та оптичного устаткування

108,8

112,1

112,4

113,5

113,3

111,8

виробництво транспортних засобів та устаткування

135,3

132,9

142,3

151,2

155,1

159,8


Джерело: Державний комітет статистики України

В Україні одними з найбільш постраждалих від наслідків кризи підгалузей машинобудування були автомобілебудування, с/г машинобудування та залізничне машинобудування. У 2009 році обсяг виробництва нових автомобілів в Україні значно знизився, ця тенденція продовжилась і у 2010 році. Так, протягом січня-червня 2010 року виробництво автотранспортних засобів знизилося до майже 31тис.од., що на 18,3% менше, порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Зокрема, було виготовлено 27,3тис.од. легкових автомобілів, 1114 од. автобусів та 2624 од.вантажних автомобілів. Падіння пов’язано з різким зниженням попиту, у тому числі внаслідок відсутності доступних кредитних програм банків, оскільки значна частина автомобілів протягом попередніх років купувалася в кредит.

На відміну від автомобілебудування, виробники с\г техніки у І півріччі 2010 року змогли значно збільшити обсяги виробництва. Зокрема, за даними Державного комітету статистики України у січні-червні 2010 року відповідно до аналогічного періоду попереднього року виробництво тракторів для сільського і лісового господарства збільшилось у 4,9 рази – до 1855 од., виробництво сівалок – на 64,5% до 1252 од., а борін дискових – у 1,9 рази до 731 од.

У сфері залізничного машинобудування в аналізований період також спостерігався приріст виробництва. Так, за підсумками січня-травня 2010 року виробництво несамохідних вантажних вагонів (у натуральному виразі) збільшилось у 3,78 рази до 14,1тис. од., чому сприяло поступове відновлення галузі залізничних вантажоперевезень як на внутрішньому ринку, так і в країнах СНД, що в свою чергу призвело до потреби оновлення парку рухомого складу.

Слід зазначити, що значна частина (близько 70-80%) вироблених в Україні підшипників експортується більш ніж у 25 країн світу, хоча основними ринками збуту залишаються країни СНД. Девальвація національної валюти у 2008-2009 рр. надала певні конкуренті переваги українським виробникам підшипників на зовнішніх ринках.

Переважна більшість української продукції експортується у Росію. Так, за даними Міністерства економіки України протягом 2009 року у Росію було експортовано підшипників кочення на суму $45,5 млн., що на 5% менше ніж у 2008 році, що пов'язано зі спадом виробництва у замовників продукції. Так, за даними Міністерства промисловості та торгівлі Російської Федерації, у 2009 році динаміка виробництва машин та обладнання склала 71,6% (відповідно до попереднього року), транспортних засобів та обладнання – 62%.

Таблиця 2. Виробництво найважливіших видів продукції машинобудування Російської Федерації у 2009 році

Назва продукції

2009 рік у % до 2008 року

грудень 2009 року у % до

грудня 2008 року

листопада 2009 року

Трактори на гусеничному ході

24,5

30,8

103,3

Екскаватори

25,3

158,5

143,2

Вантажні автомобілі

35,7

120

104,1

Верстати по різці металу

36,6

58,9

130,9

Легкові автомобілі

40,6

54,7

88,7

Деревообробні верстати

41,2

79,5

124,3

Автобуси

53,4

119,1

137,5

Трактори на колісному ході

55,2

в 2,9 р.

117,8

Вагони вантажні

55,3

132,9

131,9

Машини для міського
та комунального господарства

56,2

158,5

56,2

Вагони пасажирські

64,6

39

78,8

Комбайни кормозбиральні

66,3

в 3,2 р.

100

Комбайни зернозбиральні

84,5

127,2

174,1

Електровози магістральні

89,6

83,9

136,8


Джерело: Міністерство промисловості та торгівлі Російської Федерації

На сьогоднішній день основними виробниками підшипників в Україні є ВАТ«Харківський підшипниковий завод» (АТ «ХАРП») та АТ «СКФ Україна» (колишній ВАТ«Луцький підшипниковий завод»). Крім того, виробництво підшипників здійснювалось на ВАТ«Гніванський підшипниковий завод», ВАТ«Вінницький підшипниковий завод», ДП«Донецький підшипниковий завод», ТОВ«Мелітопольський завод підшипників ковзання», на яких сьогодні з різних причин виробництво призупинено (через банкрутство, ліквідацію), або значно скорочено його обсяг через відсутність замовлень.

АТ «СКФ Україна» входить в міжнародну промислову групу SKF (Швеція), яка є світовим лідером з виробництва підшипників та одним з найбільших виробників підшипникової сталі. Група SKF представлена в 130 країнах світу, налічує 80заводів та 150 торгуючих компаній. Концерн випускає 600 мільйонів підшипників на рік, а асортимент продукції охоплює 95% існуючих в світі типорозмірів підшипників.

Підшипникова промисловість тісно пов’язана з металургією, оскільки основною сировиною при виробництві підшипників є різні види металів. Тому коливання цін на метал є основним фактором, що впливає на собівартість виробництва підшипників. Так, за даними порталу Української гірничо-металургійної компанії (УГМК) з початку року вартість чорного металопрокату зросла на 16,5% і на початок липня 2010року склала 6735,98 грн./т (Таблиця 3).

Таблиця 3. Вартість чорного металопрокату, у т.ч. за видами в Києві у 2010 році, грн./т

Джерело: www.ugmk.info

Основною причиною зростання вартості металопрокату в аналізований період було подорожчання залізної руди та коксівного вугілля. Зростання цін на металопродукцію очікується й надалі, на фоні відновлення попиту переважно на зовнішніх ринках.

Сьогодні для українського ринку підшипників існує ризик посилення конкуренції з боку іноземних виробників (в першу чергу китайських, адже в листопаді 2009 року закінчився термін введення обмежувального мита на імпорт кулькових підшипників). Це може негативно позначитись на можливості збуту українськими виробниками своєї продукції на внутрішньому ринку. В результаті посилення конкуренції, може виникнути необхідність зниження цін на вироблену продукцію на внутрішньому ринку, що за умов подорожчання металопродукції може призвести до зниження доходів українських виробників.

Висновки. Особливістю підшипникової промисловості є її залежність від попиту на продукцію машинобудування. Світова фінансова криза негативно позначилася на всіх підгалузях машинобудування, які є основними споживачами вітчизняних підшипників (сільгоспмашинобудування, автомобілебудування, транспортне машинобудування). Проте вже у Іпівріччі 2010 року намітилася тенденція до відновлення галузі (протягом січня-червня 2010 року приріст виробництва продукції машинобудування відносно аналогічного періоду попереднього року становив 30,1%). Значна частина (близько 70-80%) вироблених підшипників експортується, тому девальвація національної валюти у 2008-2009 рр., сприяла зростанню конкурентноздатності української продукції на зовнішніх ринках. Головним фактором, що впливає на собівартість виробництва підшипників є коливання цін на металопродукцію, оскільки основним матеріалом при виробництві підшипників є різні види металів. Так, у зв’язку із подорожчанням залізної руди та коксівного вугілля, вартість чорного металопрокату з початку року зросла на 16,5% до 6735,98 грн./т. Сьогодні для українського ринку підшипників існує ризик посилення конкуренції з боку іноземних виробників (в першу чергу китайських, адже в листопаді 2009 року закінчився термін введення обмежувального мита на імпорт кулькових підшипників). В результаті цього, може виникнути необхідність зниження цін на вироблену продукцію на внутрішньому ринку, що за умов подорожчання металопродукції може призвести до значного зниження доходів українських виробників.

Тетяна Гулик
Ведущий финансовый аналитик

МОНІТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 років

Архів

Пошук рейтинга

Form

розширений пошук

розгорнути

сгорнути