Кредитний рейтинг випуску облігацій ТОВ «МАНІВЕО ШВИДКА ФІНАНСОВА ДОПОМОГА» підтверджено на рівні uaА Кредитний рейтинг АТ «УКРАЇНСЬКИЙ БАНК РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА РОЗВИТКУ» підтверджено на рівні uaА+ Рейтинги надійності банківських депозитів оновлено Кредитний рейтинг міста Запоріжжя підтверджено на рівні uaАА- Кредитні рейтинги ТОВ «ЕСКА КАПІТАЛ» пдтверджено на рівні uaАА-

Головна »  Аналітика »  Аналітика

Аналітика

10.09.2010

Огляд ринку азбестоцементних виробів та покрівельних матеріалів

Основою виробництва азбестоцементних підприємств з виготовлення покрівельних матеріалів – листів азбестоцементних хвилястих (шиферу) – є азбест. На підприємствах України встановлено близько 45 ліній з виробництва азбестоцементних листів (шиферу). Потреба в покрівельних листах в Україні тісно пов’язана з будівельним сектором, а також розбудовою великої кількості малоповерхових будинків, складських приміщень тощо. Серед покрівельних матеріалів, які використовуються, шифер складає близько 70%. Тривале і значне за обсягом застосування азбестоцементного шиферу в Україні, безумовно, пов’язане як з багаторічним досвідом його використання, так і з високими якісними характеристиками самого виробу.

Ринок покрівельних матеріалів України

Лідером на українському ринку покрівельних матеріалів є шифер. Наразі він займає близько 60-70% ринку. При цьому 75-80% усього шиферу виробляється в Україні. Популярність шиферу пояснюється його відносною дешевизною, недоліками є його токсичність (у склад шиферу входить азбест). Прямими конкурентами виробників шиферу є підприємства, які реалізують металочерепицю, бітумну черепицю та «єврошифер», які щороку збільшують частку ринку, що зумовлено поступовим переорієнтуванням споживача на більш сучасні покрівельні матеріали. Екологічним аналогом шиферу є «єврошифер» – ондулін. Ондулін простий і зручний у користуванні, безвідходний і легкий – один квадратний метр важить близько 3кг. За прогнозами експертів ще рік-два ринок «єврошиферу» зростатиме, потім стабілізується. Основними операторами ринку «єврошиферу» є столичні компанії: «Авіста», «Ондулін Будівельні Матеріали», «Ізобуд» та інші.

Після шиферу найпопулярнішим матеріалом в Україні є металочерепиця. Її застосовують як для нового будівництва, так і для реконструкції. За оцінками експертів, на сьогодні металочерепиця в структурі ринку займає близько 20%, причому у грошовому вимірі продажі цього покрівельного матеріалу займають перше місце у загальній структурі реалізації сучасних матеріалів (переважно матеріали з поліестеровим покриттям), перевагами є низька трудомісткість, незначна вага матеріалу, бистрота монтажу.

Насиченість внутрішнього ринку цим покрівельним матеріалом є високою, тому українські виробники почали шукати виходи на іноземні ринки. На ринку покрівельних матеріалів одними з основних операторів на сьогодні є «Ранніла Київ» (ТМ Ruukki), «ТПК-профіль» (Львівська обл.), «Арсенал-Центр» (Київ), «Авіста» та інші підприємства.

Ще одним покрівельним матеріалом, присутнім на українському ринку, є бітумна черепиця. Виготовляють її десятки компаній по всьому світу, оскільки цей матеріал добре себе зарекомендував у будь-яких кліматичних умовах. Традиційно вважається, що термін служби бітумної черепиці складає 30років. Основною перевагою бітумної черепиці є гнучкість – її можна застосовувати для покрівель будь-якої складності, форми й конфігурації. Найбільшими виробниками бітумної черепиці, продукція яких представлена на українському ринку, є: Katepal, Icopal (Фінляндія), Tegola (Італія, Росія), IKO (Бельгія), «Техноніколь» (Росія), GAF, Certainteed (США).

В Україні найбільшим виробником бітумної черепиці є підприємство з іноземними інвестиціями «Балтійос Браста Україна» та вітчизняні виробники євроруберойду (сировина і технологія виробництва цих матеріалів багато в чому схожі) – «Славутський руберойдовий завод» (Хмельницька обл.), «Акваізол» та «Стройінвест» (Харків).

Глиняну (керамічну) і цементно-піщану черепицю об’єднують спільною назвою – «натуральна». Термін служби даного матеріалу може становити понад 100років. На Заході 86% дахів – саме з натуральної черепиці. ВУкраїні масовим продуктом натуральна черепиця поки що не стала, адже має вищу ціну порівняно з іншими покрівельними матеріалами. Український ринок керамічної черепиці представлений переважно імпортною продукцією. Вітчизняну керамічну черепицю виробляють наЛьвівському заводі кераміки.

Появу на ринку покрівельних матеріалів волокнисто-цементних листів спровокувала «антиазбестова кампанія» в Європі. Це стало каталізатором робіт з розробки та впровадження у виробництво нових видів покрівлі. Саме до таких належать листи волокнисто-цементні, які виготовляє ТОВ«Українські дахи» (Івано-Франківськ) під торговою маркою ECO-DACH. Покрівля ECO-DACH призначена для облаштування як житлових будинків, так і технічних приміщень. Волокнисто-цементні листи перебувають у проміжному ціновому сегменті між металочерепицею та ондуліном, з одного боку, та азбестоцементним шифером – з іншого. Вони у 2-2,5рази дешевше за металочерепицю, у 1,6рази – за профнастил, у 1,4рази – за ондулін. Волокнисто-цементні листи візуально схожі на традиційний шифер, але основною перевагою даної продукції є її довговічність – термін експлуатації не менше 50років. Також листи не деформуються, вони стійкі до перепадів температури, мають добре шумопоглинання.

Попит на покрівельні матеріали формується як з потреб нового будівництва, так і з необхідності проведення капітальних і поточних ремонтів, на сьогодні практично 70% покрівлі будівель та споруд потребують невідкладного капітального ремонту з використанням нових технологій.

До початку економічної кризи в Україні ринок покрівельних матеріалів показував стабільне зростання на рівні в 30% щорічно. За даними експертів ринку покрівельних матеріалів України, у зв’язку з кризовими явищами в економіці країни, попит на покрівельну продукцію у 2009 році знизився у середньому на 25%. В результаті чого посилилась конкуренція між виробниками продукції. В умовах скорочення обсягів імпорту та підвищення цін імпортної продукції збільшився попит на вітчизняні покрівельні матеріали.

Скорочення ринку також пов’язано з високим ступенем залежності ринку будівельних матеріалів від стану будівельної галузі країни в цілому. В свою чергу кризовий стан будівельної галузі обумовлено практично відсутнім кредитуванням галузі комерційними банками, для поліпшення ситуації необхідне поновлення банківського кредитування.

У І півріччі 2010 року спостерігається поступове відновлення попиту на основні види продукції ринку покрівельних матеріалів. На думку фахівців ринку, у поточному році можливе подальше переміщення попиту на покрівельну продукцію у бік приватного будівництва за рахунок необхідності проведення поточних ремонтів, добудови існуючих об’єктів, а також уповільнення темпів зниження обсягів капітального будівництва. Виходячи з ринкової ситуації, а також в умовах низьких темпів відновлення купівельної спроможності, у ІІ півріччі 2010 року буде спостерігатися подальше посилення конкуренції та головним фактором при виборі покрівельних матеріалів залишиться ціна продукції.

Висновки. Лідером на українському ринку покрівельних матеріалів є шифер. Наразі він займає близько 60-70% ринку. При цьому 75-80% усього шиферу виробляється в Україні. Популярність шиферу пояснюється його відносною дешевизною, недоліками є його токсичність (у склад шиферу входить азбест). Прямими конкурентами виробників шиферу є підприємства, які реалізують металочерепицю, бітумну черепицю та «єврошифер», які щороку збільшують частку ринку, що зумовлено поступовим переорієнтуванням споживача на більш сучасні покрівельні матеріали.

Попит на покрівельні матеріали формується як з потреб нового будівництва, так і з необхідності проведення капітальних і поточних ремонтів, на сьогодні практично 70% покрівлі будівель та споруд потребують невідкладного капітального ремонту. За даними експертів ринку покрівельних матеріалів України, у зв’язку з кризовими явищами в економіці, попит на покрівельну продукцію у 2009 році знизився у середньому на 25%. У результаті чого посилилась конкуренція між виробниками продукції. В умовах скорочення обсягів імпорту та підвищення цін імпортної продукції збільшився попит на вітчизняні покрівельні матеріали. У І півріччі 2010 року спостерігається поступове відновлення попиту на основні види продукції ринку покрівельних матеріалів. На думку фахівців ринку, у поточному році можливе подальше переміщення попиту на покрівельну продукцію у бік приватного будівництва за рахунок необхідності проведення поточних ремонтів, добудови існуючих об’єктів, а також уповільнення темпів зниження обсягів капітального будівництва. Виходячи з ринкової ситуації, а також в умовах низьких темпів відновлення купівельної спроможності, у ІІ півріччі 2010 року буде спостерігатися подальше посилення конкуренції та головним фактором при виборі покрівельних матеріалів залишиться ціна продукції.

Олексій Чорноротов
Начальник отдела корпоративных рейтингов

МОНІТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 років

Архів

Пошук рейтинга

Form

розширений пошук

розгорнути

сгорнути