Кредитний рейтинг випуску облігацій ТОВ «МАНІВЕО ШВИДКА ФІНАНСОВА ДОПОМОГА» підтверджено на рівні uaА Кредитний рейтинг АТ «УКРАЇНСЬКИЙ БАНК РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА РОЗВИТКУ» підтверджено на рівні uaА+ Рейтинги надійності банківських депозитів оновлено Кредитний рейтинг міста Запоріжжя підтверджено на рівні uaАА- Кредитні рейтинги ТОВ «ЕСКА КАПІТАЛ» пдтверджено на рівні uaАА-

Головна »  Аналітика »  Аналітика

Аналітика

06.09.2010

Аналіз ринку акумуляторних батарей

Структура ринку акумуляторних батарей включає два сегменти: первинний – орієнтується на автомобілебудування, та вторинний – направлений на регулярну заміну батарей, що відпрацювали свій ресурс. Виходячи з цього, основною особливістю галузі акумуляторних батарей є її залежність від попиту на транспортні засоби та наявного парку транспортних засобів.

У докризовий період високі темпи росту українського автомобільного ринку забезпечували зростання обсягів реалізації акумуляторних батарей. Проте у другій половині 2008 рокута протягом всього 2009 року, відбулося стрімке зниження обсягів виробництва. Ця тенденція продовжується і в 2010 році (Таблиця 1).

Таблиця 1. Динаміка виробництва автотранспортних засобів найбільшими виробниками в Україні, шт.

Виробник

2007

2008

6 міс 2009

2009

6 міс. 2010

6 міс.
2010
до 6 міс. 2009 рр., %

ЗАТ«Запорізький автомобільний завод»

282 311

257 607

27 655

46 176

15 950

57,7

- легкові

275 765

252 476

26 701

43 958

13 936

52,2

- вантажні

6 062

4 560

883

2 034

1 801

200,0

- автобуси

484

571

71

184

213

300,0.

Корпорація «Богдан»

58 472

93 072

7 827

14 998

7 899

100,9

- легкові

54 215

87 328

7 683

14 386

7 149

93,0

- вантажні

835

2 000

1

7

338

33 800,0

- автобуси

3 422

3 744

143

605

412

288,1

ЗАТ «Єврокар»

28 827

35 892

833

3 564

2 701

324,2

- легкові

28 827

35 892

833

3 564

2 701

324,2

- вантажні

-

-

-

-

-

-

- автобуси

-

-

-

-

-

-

ТОВ «КрАСЗ»

21 892

27 547

1 301

3 748

3 465

266,3.

- легкові

20 754

25 036

1 291

3 738

3 465

268,4

- вантажні

1 138

2 511

10

10

-

-

- автобуси

-

-

-

-

-

-

ХК «АвтоКрАЗ»

4 175

3 396

81

280

424

523,5

- легкові

-

-

-

-

-

-

- вантажні

4 175

3 396

81

280

424

523,5

- автобуси

-

-

-

-

-

-

Інші

5 074

5 619

242

529

550

227,3

- легкові

-

67

-

-

-

-

- вантажні

-

84

-

-

61

-

- автобуси

5 074

5 468

242

529

489

202,1

Всього

400 751

423 133

37 939

69 295

30 989

81,7

Джерело:УкрАвтопром


Протягом січня-червня 2010 року виробництво автотранспортних засобів знизилося до майже 31тис.од., що на 18,3% менше, порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Зокрема, було виготовлено 27,3тис.од. легкових автомобілів, 1114 од. автобусів та 2624 од.вантажних автомобілів. Падіння пов’язано з різким зниженням попиту, у тому числі внаслідок відсутності доступних кредитних програм банків, оскільки значна частина автомобілів протягом попередніх років купувалася в кредит. Таким чином, первинний ринок акумуляторних батарей, орієнтований на автомобілебудування, суттєво скоротився.

Економічна криза меншою мірою позначилася на вторинному ринку акумуляторів. Треба зазначити що, середній термін експлуатації акумуляторних батарей становить 4-5років (в залежності від ємності та умов використання), при цьому середній строк користування автомобілем приблизно у 5разів перевищує життєвий цикл акумулятора, тому наявний парк транспортних засобів потребує регулярної заміни батарей, що випрацювали свій ресурс. У І півріччі 2010 року на вторинному ринку акумуляторних батарей спостерігається тенденція до переорієнтації споживачів на більш дешеву продукцію, що пов’язано, насамперед, зі зниженням доходів населення.

Значний обсяг вироблених в Україні акумуляторних батарей експортується, переважно у країни СНД (Росія, Білорусь, Казахстан, Азербайджан та ін.). Зниження курсу національної валюти у 2008-2009 рр. надало певні конкуренті переваги українським виробникам акумуляторних батарей на зовнішніх ринках, що сприяло зростанню обсягів експорту у цей період (Рисунок 1).


Рисунок 1. Динаміка експорту/імпорту свинцевих акумуляторів, що використовуються для запуску поршневих двигунів, тис.шт.

Джерело: Державний комітет статистики України

Стабільне зростання обсягів експорту вітчизняних акумуляторних батарей (у натуральному вимірі) спостерігається вже протягом кількох останніх років поспіль. За даними Державного комітету статистики України у січні-травні 2010 року експорт акумуляторів порівняно з аналогічним періодом 2009 року збільшився більш ніж у 2 рази – до 1,2млн.шт.

Забезпеченість сировиною

Коливання ціни на свинець та його сплави є одним з основних факторів ризику при виробництві стартерних акумуляторних батарей, оскільки його питома вага у структурі собівартості складає 65‑75%. Визначальними факторами, які впливають на ціноутворення, є розвиток автопромисловості, на потреби якої використовується більша частина виробленого свинцю, а також наявні складські запаси цього металу. На світовому ринку протягом останніх років спостерігалися значні коливання цін на свинець. Так, наприкінці 2009 року – на початку 2010 року ціна на свинець дещо знизилась, проте вже на початку ІІ півріччя 2010 року спостерігається її зростання продовжуючи тенденцію 2009 року (Рисунок 2).

Рисунок 2. Динаміка цін на свинець на Лондонській біржі металів протягом 2009року, дол. США/тДжерело: Лондонська біржа металів

Поступове відновлення галузі автомобілебудування розвинутих країн світу надалі буде сприяти пожвавленню попиту на свинець, що дає підстави очікувати на подальше зростання його вартості на світовому ринку.

Аналіз світового споживання свинцю показує збільшення питомої ваги вторинного свинцю. Питання забезпечення виробництва акумуляторів свинцем, отриманим з вторинної сировини, для України є першочерговим. Найбільшими підприємствами, що займаються переробкою вторинної сировини, що містить свинець, є: ТОВ«Укрсплав» (м.Дніпропетровськ), ПКФ «Юсум» (м. Біла Церква), ТОВ«Енергосплав» (м.Алчевськ), ТОВ «Мегатекс» та ЗАТ «Свинець» (м.Константинівка). Основними постачальниками лому свинцю є гірнича промисловість, транспорт та військові частини.

Висновки. Для виробництва акумуляторних батарей характерні досить високі ризики, пов’язані з коливанням попиту на продукцію та нестабільністю цін на основну сировину – свинець та свинцеві сплави. Значний спад обсягів виробництва нових автомобілів в Україні, що продовжується у 2010 році, призвів до суттєвого скорочення обсягів первинного ринку акумуляторних батарей (орієнтованого на автомобілебудування). Вторинний ринок менш чутливий до впливу кризових явищ, оскільки наявний парк транспортних засобів потребує регулярної заміни акумуляторних батарей, що випрацювали свій ресурс. Зниження курсу національної валюти надало певні конкуренті переваги українським виробникам акумуляторних батарей на зовнішніх ринках, що сприяло зростанню обсягів експорту (за 5 міс. 2010 року відповідно до аналогічного періоду попереднього року обсяг експорту акумуляторних батарей збільшився більш ніж у 2 рази – до 1,2 млн. штук).

Ігор Дикий
Старший финансовый аналитик

МОНІТОР

2011 #3(41) Кредит-Рейтингу 10 років

Архів

Пошук рейтинга

Form

розширений пошук

розгорнути

сгорнути